5 tips bij lage rugpijn

Veel mensen kennen het wel; je bukt op een pen op te raken en de pijn schiet in je rug, je zit uren te werken en als je opstaat heb je opeens pijn in je onderrug, je hebt in de tuin gewerkt en de volgende dag is je rug zo pijnlijk dat je nauwelijks kunt bewegen.

Uit schattingen blijkt dat ongeveer 60-90% van de bevolking ooit last krijgt van lage-rugpijn. Een hele grote groep. Maar wist je ook dat 80-90% van die mensen binnen 4- 6 weken weer klachtenvrij is?

Er zijn veel tips in wat je zelf kunt doen als je last van je lage rug hebt.

  • Blijf bewegen

Door in beweging te blijven kun je je pijn verminderen en je spieren soepel houden. Start met rustig activiteiten, zoals een stukje wandelen of fietsen.

 

  • Hervat je activiteiten (werk, dagelijkse taken) zo snel mogelijk weer.

Vaak is het niet nodig om lang thuis te blijven van je werk of andere activiteiten. Probeer deze zo snel mogelijk weer op te pakken nadat je klachten zijn ontstaan.

 

  • Doe oefeningen om de pijn/spanning te verminderen

Als je acuut last van je lage rug hebt kun je vaak wel al een aantal rustige oefeningen doen. Deze (vaak mobiliserende) oefeningen zorgen voor soepelheid in je rug en/of vermindering van de pijn. Vraag je fysiotherapeut welke oefeningen voor jou geschikt zijn.

 

  • Ga krachttrainingen doen als de pijn afgenomen is om nieuwe klachten te voorkomen

Zodra de ergste pijn afgezakt is, zul je merken dat je je rug weer zwaarder kunt belasten zonder dat dit klachten geeft. Door krachttraining te gaan doen ga je je spieren en gewrichten versterken. Het verbeteren van je lichamelijke conditie werkt preventief op het krijgen van nieuwe klachten.

 

  • Kijk kritisch naar je stress en voeding patroon

Je leefstijl speelt mee in de ontwikkeling van klachten. Stress, (ongezonde) voeding en overgewicht kunnen bijdragen aan je klachten.

 

Heb jij rugklachten en wil je meer tips voor jouw specifieke situatie? Maak dan een afspraak.