5 tips bij nekklachten

Nekpijn is één van de meest voorkomende klachten. Wereldwijd ervaart maar liefst 70% van de mensen wel eens nekpijn. Bij 45% neemt deze pijn binnen 6 weken af, in andere gevallen kan de pijn na 6 weken nog aanwezig zijn.
Er zijn veel soorten nekpijn, variërend van pijn vanuit je spieren tot pijn door een nekhernia. De pijn kan plotseling ontstaan, maar ook al langere tijd aanwezig zijn.

Wij zien dagelijks veel nekklachten waarbij de spieren klachten veroorzaken. De pijn is dan vaak al een tijd zeurend aanwezig en kan erger worden door een bepaalde houding of een activiteit die je doet.

Zowel bij acute als bij nekklachten die al langer aanwezig zijn kun je een aantal dingen doen om te zorgen dat je minder last hebt:

  1. Zit max. 20min in dezelfde houding, kom daarna in beweging en verander van houding
  2. Zorg dat je computerscherm (laptop) op ooghoogte staat
  3. Blijf je nek beweging, zover dat het geen extra pijn geeft
  4. Doe spierversterkende oefeningen voor je nek als de acute pijn afgenomen is
  5. Kijk kritisch naar stress

Gaat je pijn niet over? Maak dan een afspraak om te kijken wat er aan de hand en te zorgen dat je specifieke behandeling krijgt om te zorgen dat je pijn toch minder wordt.