Blijf jij zitten?

Maar liefst 1 op de 7 Nederlanders loopt nooit meer dan 10 min per dag.

We zijn zelfs “zit-kampioen” van Europa en zitten gemiddeld 9,6 uur op een doordeweekse dag.

Dit komt voor het overgrote deel, omdat ons leven ingericht is op “comfort”.
We hoeven geen boodschappen meer te doen, het wordt bezorgd tot in de keuken door de supermarkt. We hoeven niet meer te fietsen naar de stad, maar kunnen makkelijk even de auto nemen. We hoeven geen kleding meer te wassen met de hand, maar gooien het snel even in de wasmachine en droger. Ook ons werk brengen we vooral zittend door.

Mensen met een kantoorbaan zitten zelfs rond de 12 uur op een dag, waarvan 6,2 uur tijdens het werk.

Sedentair gedrag

Wat veel mensen niet weten is dat lang zitten (ook wel sedentair gedrag genoemd) ernstige schade voor onze gezondheid betekent.

Hogere kans op diabetes type 2

Hogere kans op depressies

Hogere kans op hart-/vaat ziekten

Hogere kans op dementie

Hoger BMI

Vroegtijdig overlijden

Spier-/gewrichtsklachten

En toch staan we niet op….

Wat te doen? OPSTAAN. Het zitadvies is om het zitten iedere 30 min te onderbreken met minimaal 2 minuten, waarbij je de benen ook echt even in actie brengen (bijv. lopen, traplopen, etc). Door dit zitadvies uit te voeren worden de bovenstaande risico’s aanzienlijk verkleind.

Ga jij die uitdaging aan?

Tips en oefeningen om meer te bewegen?